За лаштунками: «We are passionate. We innovate»

Зміст
  1. Commuto (лат.) [komˈmuː.to] дієслово - Обмінюватись.
    1. Позичити — краще, ніж мати
    1. Сила ентузіазму
    2. Ніколас Брюссон, Фред Мазела, Францис Напез
    1. Коли ти перестаєш бути новатором, ти вимираєш
    2. Keep calm, у нас ніч кодування!
  • До 10-го дня народження BlaBlaCar ми зібрали історії від наших засновників, працівників та інвесторів, а також спеціалістів з економіки спільної участі й учасників нашої спільноти. За допомогою історій ми покажемо вам, що відбувається «за лаштунками» BlaBlaCar і розповімо про те, як ми росли та розвивались. Друга стаття циклу розповідає про нашу цінність «We are passionate. We innovate» («Ми любимо свою справу, ми новатори»), адже ми вважаємо, що саме пристрасть до того, що ми робимо допомагає нам постійно рухатись вперед. 
    blabla-car-1407-1

    Commuto (лат.) [komˈmuː.to] дієслово - Обмінюватись.

    Фред кілька тижнів шукав можливі назви для компанії в латинському словнику, і нарешті знайшов ідеальну: Commuto. У 2003 році в нього виникла ідея створити мережу, де можна було б об’єднувати водіїв, що їдуть із пустими сидіннями, і пасажирів, які шукають поїздки. Тоді ця ідея виникла у нього з особистої потреби, але Фред розвивав її все далі, і в його уяві вона розрослася в онлайн-ринок. На ньому люди могли обмінюватися всіма видами послуг, від поїздок до уроків музики чи кулінарії. Фред спростив назву до «Comuto». Частиною глобального онлайн-ринку мала бути якась система балів чи онлайн-валюти, де один бал називався б «muto».
    Уже тоді, навіть до появи Facebook, Фред передбачив поняття, яке пізніше назвуть економікою спільної участі. Він розмірковував, як зробити можливим глобальне й багатостороннє спільне користування. І хоч способів втілити це в життя було багато, найбільше він зосередився на своїй оригінальній ідеї. А саме: як об'єднати людей, при цьому перетворивши відходи на щось цінне; як оптимізувати те, як ми користуємося автомобілями: найдорожчою й найбільш недовикористаною зручністю у світі.
    Десять років потому, тепер із трохи універсальнішою назвою, BlaBlaCar об'єднує понад 35 мільйонів людей у 22 країнах на 3 континентах. Тріо співзасновників, Фред Мазела, Францис Напез і Ніколас Брюссон, зіграли чи не найважливішу роль у формуванні майбутньої екосистеми подорожей, а їхня команда розрослася до понад 550 працівників. Аби дійти до цього визначного моменту, знадобилося багато важкої праці, ентузіазму та новаторства. Утім вони завжди кажуть, що це лише початок. Саме про таку пристрасть до своєї справи йдеться в одній із цінностей BlaBlaCar: «We are passionate, We Innovate» («Ми любимо свою справу, ми новатори»).

    Позичити — краще, ніж мати

    Любов до своєї ідеї й інновацій — це мотив, що лежить в основі сьогоднішнього феномена переходу від епохи власності до епохи користування. Завдяки новим технологіям й інструментам цифрової безпеки, люди звільняються від обмежень минулого. Натомість вони все частіше обмінюються речами чи послугами з людьми, яких навіть не знають особисто. Такий стиль життя спільного користування поширюється з неймовірною швидкістю. Ще ніколи в історії люди не ділилися речами, знаннями чи навичками на такому рівні.
    Ця радикальна зміна в поведінці призвела до того, що молоде покоління не надто зацікавлене в традиційному власництві. Молоді люди частіше просто орендують чи позичають речі, які їм потрібні, адже це більше підходить до їх гнучкого способу життя. А ще це вигідно! Самі порахуйте: у середньому мати автомобіль у Європі коштує понад 5 тисяч євро на рік, при цьому 96% часу ним узагалі не користуються! Коли ж водіям таки треба кудись поїхати, лише 2,7% часу авто пересувається з пункту А в пункт Б, і часто в цей час в ньому лише одна людина (тобто 3 місця залишаються пустими). Решта часу йде на затори чи пошуки місця для паркування. Тобто це зручність, якою майже не користуються, але на утримання якої йдуть сотні мільярдів євро на рік (4–10% ВВП країни). І ці підрахунки справджуються для мільйонів автомобілів у різних країнах. Тільки задумайтесь, які це втрати!
    Оптимізуючи те, як ми користуємось особистими автомобілями, BlaBlaCar створює нове доступне та зрозуміле транспортне рішення. Ми об'єднуємо людей, які подорожують в одному напрямку, і створюємо довіру між користувачами, не знайомими особисто. Це повністю змінило транспортний ринок і створило нову, зручнішу альтернативу громадському транспорту. Адже завдяки BlaBlaCar стають доступними навіть маршрути, куди до того не доїжджали поїзди чи автобуси.
    За роки свого існування BlaBlaCar тісно співпрацювали з багатьма впливовими експертами з економіки спільної участі та спільного користування. Серед них Рейчел Ботсман, Робін Чейз, Арун Сундараджан, Ян Алгон і Ліза Ґанські. Разом із BlaBlaCar вони розробили багато нових ідей для розвитку спільного користування та продовжують обмінюватися думками щодо глобальних змін у поведінці, що чекають на нас у майбутньому.

    Сила ентузіазму

    Щоб фінансувати свою ідею, яка пізніше стане BlaBlaCar, Фред узяв кредит на 70 тисяч євро, заклавши всі свої заощадження. Разом із другом Деміеном, він написав код першої версії платформи у своїй вітальні. У них не вистачало грошей собі на зарплатню, та Фред Мазела не здавався. Він залишався вірним своєму італійському корінню й виживав на макаронах роками. Коли у 2008 році BlaBlaCar почала приносити прибуток від продаж платформи іншим компаніям, Фред вирішив, що поки що все одно не платитиме собі зарплатню, а натомість найме людину, що працюватиме над чимось дуже важливим: комунікаціями.
    Саме тоді до компанії приєдналася Лор Ваґнер, перший працівник BlaBlaCar і теперішній капітан культури. Співбесіда з Лор почалася на кухні у Фреда, і закінчилась у маленькому барі в центрі Парижу. Команда відразу побачила, з яким ентузіазмом і любов’ю Лор говорила про свою роботу. Четвертого січня 2009 року вона офіційно приєдналася до компанії та ділила своє робоче місце у вітальні Фреда з його котом, який щодня вискакував на її стіл. Лор настільки захопилася проектом, що цілий рік сама приносила власну зарплатню, продаючи платформу іншим компаніям через інтернет, а план із комунікацій складала у вільний час. Вона навіть продала свій старенький мобільний телефон і придбала смартфон, аби на власні очі побачити запуск першого додатка BlaBlaCar у грудні 2009 року!
    Для інноваційного прориву необхідні витривалість і наполегливість. І BlaBlaCar вірять, що ці якості приходять саме від любові до своєї роботи. Адже саме ентузіазм приносить оптимізм та енергію для досягнення успіху, і водночас терпіння, коли справи йдуть не так добре. Коли народилася ідея BlaBlaCar, світ іще не був до неї готовим. Довелося зачекати 5 років, аби для концепту спільних поїздок з'явилася відповідна ринкова ніша, і кардинально змінилася поведінка користувачів.

    Ніколас Брюссон, Фред Мазела, Францис Напез

    Та навіть тут не обійшлося без краплі удачі! Фреду дуже пощастило зустрітися зі співзасновниками BlaBlaCar Францисом і Ніколасом, адже у хлопців зовсім різні досвід, навички та бачення проблем. Утім, саме це допомогло їм створити середовище BlaBlaCar, де не перестає процвітати любов до своєї справи, щодня породжуючи відважні інноваційні рішення.

    Коли ти перестаєш бути новатором, ти вимираєш

    Інновації — це безперервно повторюваний і динамічний процес. Пам'ятаючи про це, команда постійно розвивається та вдосконалює платформу. Вони прислухаються до відгуків користувачів, намагаються передбачити майбутні потреби та вводять нові функції, щоб усім було зручно та приємно користуватися BlaBlaCar.

    Keep calm, у нас ніч кодування!

    Для підтримки інноваційного розвитку у BlaBlaCar, кожному розробнику дозволяється працювати над особистим проектом у другій половині дня кожної п'ятниці. Крім того, двічі на рік у BlaBlaCar проводиться ніч кодування. Протягом 24 годин команди мають можливість перетворити свої ідеї на робочі проекти. Так заохочується необмежена творчість й авторське право, а колеги з різних команд компанії можуть попрацювати разом й обмінятися досвідом.
    Після напруженої ночі роботи та піци, кожна команда доповідає про щойно створений проект. Найкращі ідеї попадають у внутрішній план розвитку компанії. Після цього особисті ідеї розробників втілюють у життя. А саме: розробляють експериментальну версію функції, тестують її, вимірюють й аналізують її використання в реальних умовах, аби перевірити, чи можна вводити цю функцію для використання у найближчому майбутньому.
    Навіть структурна організація BlaBlaCar ­— новаторська. Замість традиційної ієрархічної структури, працівники BlaBlaCar приймають рішення, дотримуючись 10 цінностей компанії. В офісах BlaBlaCar повсюди можна побачити плакати з написами «Зроблено – краще, ніж ідеально», «Роби помилки, вчися, покращуйся» та «Ділися більше, вчися більше». Дотримуватися цих цінностей — важливіше, аніж сам процес роботи. Така методика приносить кожному працівнику більше автономності та відповідальності за власні дії, і заохочує команди придумувати креативні рішення й експериментувати з новими робочими процесами. Коли щось не вдається, працівники BlaBlaCar не бояться ділитися своїм досвідом з рештою своєї команди. Колеги постійно обмінюються інформацією, тож робота прозора та зрозуміла для всіх.
    BlaBlaCar мають новаторське бачення навіть щодо розширення на нові ринки. Ніколас завжди наполягав, щоб у BlaBlaCar замість відділу маркетингу має бути команда з росту. Усі рішення про маркетингові заходи, які приймає команда з росту, базуються на аналітичному методі та незмінно відповідають основним цілям компанії. Ніколас відповідає за міжнародне розширення BlaBlaCar, і твердо вірить, що для швидкого росту компанії необхідно побудувати якомога більшу присутність на новому ринку в якнайкоротший час.
    Під час бульбашки доткомів Ніколас допомагав реструктуризувати компанію у Кремнієвій долині. Він на власні очі бачив, як компанія, що виросла блискавично, буквально за кілька місяців майже повністю збанкрутіла. Щоб стати на ноги, ця компанія придбала нову, меншу команду, що принесло нових людей і свіжі погляди та інновації, яких так не вистачало для подальшого розвитку. Після цього Ніколас став переконаним прибічником методу «acqui-hire», тобто придбання місцевих команд і компаній для розширення. Саме цю модель і використовує BlaBlaCar. Щоразу, коли до BlaBlaCar приєднується нова місцева команда, це заохочує співпрацю та обмін досвідом. Також це приносить важливі знання про новий ринок, які неможливо отримати іншим способом. На сьогодні до BlaBlaCar уже приєдналося 12 команд.
    blablacar-offices12Інновації неможливі без любові до своєї справи
    Команда BlaBlaCar не перестає любити свою роботу. Ми любимо ідею спільних поїздок. Ми любимо покращувати світ. Ми любимо інновації. Адже без ентузіазму, що надає сили втілити свою ідею, стати новатором неможливо.wearepassionate

    Читати далі

      Роман Богославський

      Контент-менеджер. Вивчає історію та визначні місця України та інших країн Європи. Ділиться цікавими фактами та порадами для мандрівників. Надихає читачів відкривати світ.

      Схожі статті

      Піднімайся наверх